By Klára: BLACKOUT / KNIŽNÍ RECENZE

sobota 9. října 2021

BLACKOUT / KNIŽNÍ RECENZE

Ahojte! ☺

Po asi třech (možná skoro čtyřech) měsících od dočtení této knihy jsem tu konečně s recenzí. Abych byla upřímná, nevěděla jsem, co si o této knize myslet, nebyla jsem schopná si utřídit své dojmy, myšlenky a názory v hlavě, natož abych je zvládla sepsat. Ale po těch čtrnácti týdnech už jsem si řekla, že by bylo na čase to zkusit, takže vám teď přináším své hodnocení knihy s názvem Blackout od Marca Elsberga. ☺

 
Název: Blackout

Autor: Marc Elsberg

Stránky: 368

Nakladatelství: Knihy Omega
 
Rok vydání: 2017


 
 
Moje anotace

Nefunkční semafory i čerpací stanice, nesvítící světla, nechladící lednice, nehřející radiátory. Vypadá to na výpadek proudu, kterých za ta desetiletí využívání elektřiny už nastaly tisíce. Tento ale nekončí. Za den, za dva, dokonce ani pak se nedaří obnovit dodávky elektřiny. Stroje stále nefungují, není možné tankovat, transport potravin je omezený jen na množství paliva, které zbývá ve vozech nebo cisternách. Stále neteče teplá voda a problémy začíná mít i zdravotnictví, jehož přístroje také není možné bez energie udržovat v provozu. Běžné životy lidí se otáčejí ze dne na den vzhůru nohama. Stávají se z nich tvorové schopní udělat cokoliv, aby přežili. Cokoliv pro trochu tepla, vody, baterek, jídla nebo pojízdného auta. Pro věci, které před několika dny byly naprostou samozřejmostí. Panikařící svět se zároveň svým způsobem i zastavil. Co ale stojí za tak masivním výpadkem? Kdo a jak mohl napadnout propletenou evropskou síť takovým způsobem, že tisíce lidí nejsou schopny je vrátit do chodu? A existuje vůbec někdo, kdo by tuhle situaci mohl vyřešit? Pokud ano, bude to mít velmi těžké. Nebude totiž bojovat jen s těmi, kteří situaci zapříčinili. Ale hlavně s časem. Protože čím déle tahle situace potrvá, tím horší bude mít následky. Tik tak.
 
 
Můj názor

Jak už jsem naznačovala v úvodu, bylo pro mě těžké srovnat si myšlenky a uvědomit si, co ve mně kniha vlastně zanechala. Proto začněme zlehka, opět obálkou. Ta se mi totiž líbila hodně. Výstižná, jednoduchá, říkající přesně to, co má, informující o příběhu, který v sobě skrývá. Je charakteristická, zapamatovatelná, ale přitom vlastně úplně obyčejná. Ale na mě to fungovalo.
Co se týká obsahu, ten už na mě zase tolik nefungoval. Nebo, ne úplně. Vysvětlím vám to...
Když jsem knihu začínala číst, cítila jsem se zmatená. Což bylo podle mě správně, protože jsem se tak mohla naprosto vžít do role lidí v knize, kteří byli vhozeni do celé té situace s elektřinou tak, jako jsem já byla vhozena do děje v knize. To hodnotím kladně, to se autorovi rozhodně povedlo. Mé pocity skvěle zrcadlily pocity postav.
Negativní na tom bylo, že jsem zůstávala zmatená i po několika dalších stránkách. Což už mě začalo docela unavovat. Skákalo se od jedné postavy ke druhé, z jednoho místa v Evropě do jiného. Jenže to nebylo tak, že máte dejme tomu třeba Johna, který je z Bruselu, Marca z Itálie a Sarah z Francie. Ne. Vy máte jména a příjmení, která se mi míchala do sebe, a názvy míst, která jsem neznala, natož abych je pak někam zařadila, že jo. Takže jsem byla několik (nejspíš i desítek) stránek ztracená mezi místy a postavami a vůbec jsem si nemohla užívat děj.
Bohužel pro mě knížka nebyla ani nějak čtivá. Ten děj kolem mě prostě tak nějak plynul. Byla tam na mě spousta popisů, ať už o funkčnosti elektřiny, o továrnách, o dění na ministerstvech a podobně. Což jsou věci, které do té knížky patří, to určitě ano. Ale na mě tam toho bylo prostě moc. A tyhle části jsem spíš tak prolítla, protože když jsem se je snažila číst a nějakým způsobem chápat, nebavilo mě to a usínala jsem u toho.
Části knihy, kde se něco dělo, které byly akčnější, ty mě bavily. I některé technické věci mi přišly zajímavé. I když jsem holka a většinu z toho z běžného života neznám a moc by mě normálně nezajímaly. Ale třeba samotné procesy řešení problému mi přišly zajímavé. Ale byla tam hodně tenká hranice mezi tímhle a těmi (pro mě nudnějšími) popisy právě jednotlivých strojů nebo ministerstev. Takže byla i místa, kde jsem se do knihy začetla. Bohužel jich ale nebylo moc. Protože jak se pořád skákalo do jiných zemí a mezi jinými lidmi, spíš jsem se soustředila na to, abych se mezi nimi neztratila, než abych úplně vnímala, co se v knize děje. Což je škoda.
Těžko říct, jestli tahle neschopnost zvládnout hlídat postavy a místa současně s vnímáním příběhu byla jen mým problémem, nebo jestli to takhle vnímá víc lidí. Ale mně tenhle fakt bohužel bránil v tom si tu knihu užít.
Jinak se mi zápletka líbila, líbila se mi i celá myšlenka té knihy, ten nápad. Jen jsem se úplně neztotožnila s tím zpracováním.
Co se týká poselství, které kniha měla, a dojmů, které ve mě zanechala, měla na mě jeden velký efekt. Uvědomění. Díky této knize jsem si totiž uvědomila, jak moc jsme závislí na elektřině. Jak moc by se náš život změnil, kdyby tady najednou nebyla. Že bychom to bez ní nejspíš už ani nepřežili. Protože s tím, jak fungujeme, jak žijeme a jak se vlastně máme dobře, by bylo už velmi těžké, ne-li nemožné, vrátit se úplně na začátek a pokusit se přežít. V podstatě s holýma rukama. Díky této knize jsem si uvědomila, co všechno máme, ale také jak vratké to je. A že věci, které bereme jako samozřejmost, vůbec nejsou tak samozřejmé. A že kdyby se v realitě promítnul scénář z této knihy, opravdu by to mělo obrovské následky. Protože elektřina, to není jen televize a počítač. Ale to je teplo a teplá voda, světlo, ale jakýkoliv transport čehokoliv, včetně potravin. Protože bez elektřiny si nejste schopni natankovat. Ve velkochovech nepodojíte krávy bez funkčních strojů, takže vám po pár dnech v bolestech umřou. Zkolabuje zdravotnictví a umře spousta lidí, jejichž životy jsou závislé na přístrojích. A takhle by se dalo pokračovat.
Takže ne, přečíst si tuhle knihu pro mě nebyla ztráta času, přestože jsem se s ní občas trápila. Protože mi zase trochu otevřela oči a dala prostor uvědomit si, co všechno vlastně mám a jak se mám dobře. A to je podle mě dobrý závěr.
 
 
Hodnocení 

Kdybych tedy hodnotila jen poselství, které kniha měla, a uvědomění, které mi umožnila, bylo by hodnocení velmi vysoké. Jenže já chci knihu zhodnotit jako celek. Což už bohužel do tak vysokých čísel nepůjde. Protože ač za tu složku poselství pomyslně udělím hodně bodů, za zpracování jí bohužel i hodně strhnu. Já bych totiž od knihy chtěla obojí. Aby měla smysl a vyvolala ve mně nějakou emoci nebo myšlenky a aby mě bavila číst. U této knihy bohužel ta druhá půlka dost pokulhávala.
Takže číselně bych ji ohodnotila 6/10.


Schválně mi dejte vědět, jak se tahle kniha líbila vám. Protože před dvěma nebo třemi lety to byl velký trhák a přišlo mi, že ji četl snad každý knihomol. No, já velký čtenář nejsem, takže u mě na ni přišla řada až teď. Ale věřím, že někteří z vás už ji dávno četli. Takže pokud jste to vy, určitě mi dejte vědět své poznatky a dojmy! ☺
Budu se těšit!

K.

6 komentářů:

  1. Já ji četla už dávno, když byla hodně populární a bavilo mě to, jen mi to přišlo zbytečně dlouhé a taky bych zvolila lepší místa a jména lidí pro větší přehlednost + lepší zapamatovatelnost :)

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem jí nečetla, ani o ní doteď nevěděla, ale s těmi energiemi, co se teď děje, tato recenze nemohla přijít ve vhodnější dobu :D Je to hrozný, jak energetické společnosti krachují a energie jsou na dvojnásobných cenách... Snad tato krize brzy přejde...

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky v to doufám. Zvlášť po přečtení této knížky, to máš pak pohled na tuhle problematiku ještě jiný...

      Vymazat
  3. Tak jsem jeden z těch lidí, co o ní slyšel už pár let zpět. Zaujala mě, ale ještě jsem se k ní nedostala a uplně jsem na ní i zapomněla :D Takže jsem si díky tobě trošku oživila paměť a píšu si jí, ať zas nezapomenu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že jsem ti mohla připomenout něco, co sis chtěla přečíst! ☺

      Vymazat