By Klára: TYRAN / KNIŽNÍ RECENZE

pondělí 24. ledna 2022

TYRAN / KNIŽNÍ RECENZE


Ahojte! ☺
 
Svoje pauzy mezi učením se na zkoušky jsem využila i na sepsání druhého restu, tedy recenze na Tyrana, kterého jsem přečetla na podzim (teď už) loňského roku. Předchozí díl s názvem King jsem samozřejmě četla také, recenzi na něj jsem vydala 19.1.2021, tedy skoro přesně před rokem. Po jeho přečtení jsem si druhý díl nemohla nechat ujít, protože první kniha skončila opravdu velmi otevřeně. A já jsem potřebovala vědět, jak to tedy bude s touto dvojicí i dalšími postavami dál. Stejně jako jsem chtěla znát odpovědi na nejrůznější otázky, které mi v průběhu prvního dílu přišly na mysl a neměla jsem na ně odpovědi. Proto jsem se pustila i do druhého dílu. Jak u mě obstál?
 
Název: Tyran

Autor: T. M. Frazier

Stránky: 240

Nakladatelství: Ocelot
 
Rok vydání: 2020




Moje anotace

Doe odjíždí se svým otcem senátorem, synem a původním přítelem Tylerem na místo, které dřív nazývala svým domovem. Stále si ale ne nic nevzpomíná a rozhodně se necítí jako doma. King po odjezdu Doe čeká na svou dceru, kterou měl dostat právě výměnou za svou přítelkyni. Dcera ale nepřijíždí a King odhaluje, že byl senátorem napálen. Navíc ztratil holku, kterou miluje. Dokázala by mu tohle vůbec odpustit? Tohle však není jediný Kingův problém. Tím druhým je Eli, dealer, který se chce mstít za vraždu Isaaca.
Mezitím, co se King potýká s trablemi ze svého drsného života, Doe se snaží rozpomínat na svou minulost ve zdánlivě dokonalém světě. Zkouší to za pomocí míst, která údajně dřív navštěvovala, a s velkým přičiněním Tylera, který se snaží, aby si vzpomněla, jak moc ho milovala, než ztratila paměť. Chce si ale Doe opravdu vzpomenout na svůj předchozí život? Je v tomhle světě vůbec v bezpečí? Nebo bylo lepší, když žila v nebezpečnějším světě, ale pod ochrannými křídly svého Kinga?


Můj názor

Zhodnocení této knihy tedy nebude vůbec lehké. Začněme tedy tím nejsnazším, tedy obálkou. Tu můžu asi jen pochválit. Líbí se mi dokonce ještě víc, než obálka prvního dílu.
Co se týká jazyka, kterým je kniha psaná, u tohoto druhého dílu už mě nepřekvapil. Vím, že když jsem četla Kinga, musela jsem si na to vulgárnější vyjadřování zvykat. Tady už ne. Není to něco, co bych v knihách chtěla vídat, to vůbec. Ale sem, do tohoto světa, prostředí, příběhu, k těm daným postavám, tam to prostě patří. Takže tady už jsem to brala jako součást knihy.
Některé postavy jsem znala už z prvního dílu, objevily se tu ale samozřejmě i nějaké nové. A některé byly teda opravdu plné překvapení. 
Upřímně, některé scény na mě byly tedy už opravdu docela drsné. Při čtení a představách určitých situací mi tedy opravdu nebylo komfortně. Na druhou stranu to dalo příběhu asi přesně to, co měl mít. Zuřivost, vztek, drsnost. A to ve všech možných směrech a rovinách.
Knížka mi neuvěřitelně utekla. Pořád jsem chtěla vědět, jak to tedy bude dál, co se stane nebo co se už i stalo. Dřív, v předchozím životě Doe. Proč ztratila paměť? Proč ji nikdo pořádně nehledal? Kdo vlastně byla Nikky? Co znamenala varování, která od ní slýchala? Co se dělo mezi ní a Tylerem, jaký měli vztah... Chtěla jsem vědět všechno. Jak o minulosti a budoucnosti Doe, tak o Kingovi.
Tahle knížka mi to všechno dala. A to v takové míře, kterou jsem opravdu neočekávala. Stejně tak jsem nečekala směr, kterým se příběh vyvinul. Ne, ani náhodou. Bylo to tak šíleně kruté, drsné, smutné, v některým částech jsem cítila strach, bezmoc a vztek. Někdy mi to přišlo až absurdní, co se tam všechno děje nebo dělo, na druhou stranu to do sebe s prvním dílem všechno tak krásně zapadalo. Gradování příběhu bylo taky povedené. A to i přes to, že se v knize pořád něco dělo. Autor prostě vždycky uměl překvapit. Někdy ubral, někdy přidal, ale skvěle pracoval s linií, pořád jste měli linií toho příběhu. Prostě jste se nikde nezasekli. Pořád jste měli pocit, že ten příběh postupuje výš a výš.
Za mě je to opravdu hodně čtivá knížka. Vyvolává ve vás zvědavost a touhu vědět, pochopit. Takže prostě čtete a čtete. Měla jsem ji přečtenou opravdu rychle.
Co se týká několika posledních stran knihy, ty jsem si zamilovala. Jednak to rozuzlení hlavní situace, která se v druhé polovině knihy odehrávala, tak úplný konec, který celý příběh tak nějak uzavřel. To se mi líbilo opravdu hodně, podle mě to nešlo napsat lépe. Byla jsem strašně ráda, že byl konec takový, jaký byl.
Tato série má mít několik dalších dílů, které mají být zaměřené na životy jiných postav. Mně to ale takhle asi stačí. Jsem s tím, jak to dopadlo, naprosto spokojená a můžu takhle příběhy z Kingova světa uzavřít. Zanechalo to ve mně několik pocitů, vyvolalo různé emoce a jsem ráda, že jsem si oba díly přečetla. A opravdu jsem moc ráda, že mi Tyran odpověděl na všechno, co jsem chtěla vědět, a můžu tak s klidným svědomím tento drsný svět opustit. 


Hodnocení
 
Tento druhý díl se mi líbil ještě o něco víc, než díl první. King ode mě před rokem dostal 7,5/10. Tomuto bych dala ještě o trošku víc. Dobrá knížka musí umět vyvolat emoce. Tahle je vyvolávala. Kvůli příběhu, který obsahovala, byly spíš negativní, ale byly tam. A byly silné a časté. Navíc ten konec, ten byl za mě úžasný. A opravdu mi přišel druhý díl lepší, než ten první.
Takže ode mě si opravdu těch 9/10 zaslouží. 


Co vy a Kingův svět? Četli jste první nebo druhý díl? A budete se případně pouštět i do těch dalších? 

K.

14 komentářů:

  1. Četla jsem oba díly a moc se mi líbily. Jestli budou další části, velmi ráda si je koupím. :-)
    Povídání nejen o kosmetice

    OdpovědětVymazat
  2. Knihy jsem nečetla, ale tvé vychválení závěru mě nalákalo. Je skvělé, když se na konci příběhu všechny otázky vysvětlí a nic nezůstane nedotažené, to totiž umí i dobrý příběh docela zkazit. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě na ty první dva díly mrkni, opravdu jsou to podle mě dobře napsané příběhy. A můžeš tímto dílem celou sérii i uzavřít, pokud bys nechtěla číst další knihy. Příběh dvou hlavních postav se v tomto díle uzavírá. A mně se toto uzavření (i uzavření celého toho světa) líbilo natolik, že se tam už ani vracet nebudu a nechám si to ukončené v tomto stavu, ve kterém jsem se závěrem naprosto spokojená. ☺

      Vymazat
  3. Super recenze a ještě lepší tip na knihu. Díky!!

    OdpovědětVymazat
  4. Tyjo, na tuhle knížku jsem koukala, mám ji dokonce na seznamu! Tvé hodnocení mě lehce mate, ale tak uvidím. Kupovat si ji asi nebudu, počkám až bude v knihovně, nebo si ji třeba od někoho vypůjčím. Ačkoliv tyto žánry já mám moc ráda :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak super! ☺
      Mate? Jejda, tak to mě mrzí, to rozhodně nebylo záměrem. Tak snad se do přečtení (ať už vypůjčené nebo koupené knížky) nakonec pustíš. Za mě byla opravdu ještě lepší, než ta první. A ani jedna z nich rozhodně nebyla špatná... ☺

      Vymazat
  5. Obě dvě knížky jsem četla a líbily se mi, je to něco jiného, než běžně čtu, ale stálo to za to :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak super! Ano, je to trošku něco jiného, asi bych něco takového nemohla číst pořád (přece jen ty vulgarismy bych si do běžného denního života prostřednictvím knížek pouštět nechtěla), ale jednou za čas je to podle mě v pohodě a čtenářům se to bude líbit právě i proto, že je to odlišné... ☺

      Vymazat
  6. Knihy neznám, ale vypadají zajímavě, i když to není úplně můj žánr. Moc pěkně napsaná recenze, hrozně se mi líbí, jak rozebíráš všechno důležité, zbytečně to neokecáváš, ale nejsi ani příliš stručná :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to určitě mimo tvůj žánr, no. Ale o to víc mě těší, že ses i tak na tuto recenzi mrkla. Moc si vážím tvého názoru, děkuji za něj. Udělal mi obrovskou radost! ☺

      Vymazat
  7. Knížku bohužel neznám, ale mohla bych si jí po tvé recenzi, přidat na seznam přání:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, určitě si ji tam přidej. Jen nezapomeň, že je to druhý díl, který navazuje na příběh v předchozí knize (King). Bez toho předchozího dílu by sis tento podle mě neužila. Po této knize má vyjít ještě několik dalších dílů, ale podle mě stačí pro plný prožitek z tohoto světa i tyto první dva díly. Určitě na ně mrkni! ☺

      Vymazat