By Klára: PŘED PÁDEM / KNIŽNÍ RECENZE

úterý 13. října 2020

PŘED PÁDEM / KNIŽNÍ RECENZE

 
Ahojte! ☺

K sepsání této recenze jsem se chystala velmi dlouho. Nebudu přehánět, když napíšu, že to bylo přes více než dva měsíce. A odůvodnění je velmi snadné. Strašně se mi nechtělo psát něco negativního. Nebo spíš kritizujícího. Raději chválím a doporučuji, než negativně hodnotím. Ale jsou prostě věci, u kterých i když se snažím najít to nejlepší, pořád to není ono. A tak nějak to bylo i u této knihy. Ale vzhledem k tomu, že chci být upřímná a nehrát si na to, že je všechno jen hezké a sluníčkové, přicházím tedy s recenzí.
 
Název: Před pádem

Autor: Noah Hawley

Stránky: 366

Nakladatelství: Knižní klub

Rok vydání: 2016
 

 
Moje anotace 
 
Scott Burroughs se ocitá v soukromém letadle mezi bohatými lidmi. On sám, jako ne příliš úspěšný malíř, žije naprosto odlišný život. Příležitost letět soukromým letadlem měl díky Maggie, matce dvou dětí a manželce jednoho z bohatých a vlivných mužů, kterou náhodou poměrně nedávno potkal. Je pod mrakem a letadlo vzlétá. Lidé se mezi sebou baví a všechno se zdá naprosto v pořádku. Ale pak, po zhruba šestnácti minutách, se letadlo řítí dolů. Scott se vynořuje uprostřed oceánu, mezi vlnami, ve tmě. Snaží se uklidnit, myslet. Pak ale uslyší křik. Patří malému chlapci, synovi Maggie. Nikdo jiný pád nepřežil. Scottovi dochází, že teď nemá zodpovědnost jen za svůj život, ale i za život chlapce. Proto sbírá veškerou svou sílu a odvahu a vydává se napříč oceánem. A doufá, že směr, kterým plave, je ten správný. Jak je ale možné, že přežil pouze on a malý chlapec? Co stálo za pádem letadla? A je vůbec možné žít po takové tragédii ještě normální život?


Můj názor
 
Jak jsem zmiňovala na začátku, učesat nějak své dojmy pro mě bylo poměrně náročné. A snažit se na knížce najít nějaké pozitivní vlastnosti, které bych mohla vyzdvihnout, taky.
Obálkou začneme, jako vždycky. A začneme pozitivně, protože právě ona byla důvodem, kvůli kterému jsem si jí všimla. Logicky. Vypadá jednoduše, ale zároveň tak nějak vyzařuje něco, co budí dojem nějakého tajemství. Čímž vás láká, abyste si ji přečetli.
Zaujala mě i originální anotace. Tak nějak na mě dýchla vzpomínku na Deset malých černoušků. Čekala jsem právě, že se bude nehoda vyšetřovat tak, že se postupně rozmotají nějaké životní příběhy, chyby nebo „hříchy“ jednotlivých osob. Hrozně jsem se na to těšila. Realita ale byla bohužel jiná.
Absolutně jsem nebyla schopná se do příběhu začíst. Ale že vůbec. Dokonce ani ta část, kdy Scott plave s malým chlapcem oceánem mě nedokázala upoutat v takové míře, v jaké jsem doufala. Ale musím říct, že to byla asi nejlepší část knihy. Pro mě určitě.
Jakýkoliv další vývoj příběhu mě vůbec nebral. Nebyla jsem schopná se vžít do Scotta, ani do kterékoliv jiné postavy. Což způsobilo to, že pro mě bylo celé to vyprávění naprosto ploché. Nic se v tom ději nestupňovalo, nebyla tam ani nějaké pořádná akce. Dokonce jsem se mezi těmi různými popisy, kdy se skočilo v jedné kapitole k jedné osobě do minulosti, v dalších jste se zase vrátili do přítomnosti, pak jste odskočili zase někam jinam a k někomu jinému, ztrácela. Pak mi splývali i jednotliví muži, kteří se v příběhu ocitali. Nebyli pro mě něčím výrazní, něčím výjimeční, takže jsem si je i pletla a musela jsem hledat, kdo je vlastně kdo.
Ani to vyšetřování nebylo popsané nějak záživně. Část pozornosti měla být přesunuta k bulváru. K tomu, jak to možná funguje, jak se žije, když jste obětí novinářů a tak podobně. Ale bohužel ani tato stránka mě nějak nevzala.
Donutila jsem se knížku přečíst. Protože jsem si říkala, že chci aspoň vědět, proč to letadlo spadlo. Jestli se tam rozmotá nějaká hlubší myšlenka. Bohužel. Konec byl pro mě opravdu zklamáním.


Moje hodnocení

Mrzí mě to. Opravdu. Těšila jsem se na příběh plný odkrývání minulosti, pěkné linie životů jednotlivých lidí, které se budou proplétat. Ale vůbec to tak nebylo. Nevzal mě příběh, styl psaní ani konec. Celé to na mě bylo prostě hrozně ploché, nezáživné, bez jakékoliv emoce. Body můžu dát tak maximálně za obálku, anotaci a když přivřu oči tak za těch několik stran, kdy Scott plaval oceánem a snažil se zachránit dva lidské životy. Což je v konečném výsledku hodnocení 3/10.


Byla bych radši, kdybych té knize mohla dát víc bodů. Kdybych mohla být více pozitivní, než negativní. Ale bohužel.
 
Napište mi prosím, jestli jste tuto knihu četli, co na ni říkáte. Opravdu by mě to zajímalo.
A taky budu ráda, když mi napíšete, jaká kniha naposledy zklamala vás.

K.

6 komentářů:

  1. Tuto knihu jsem si taky pořídila, právě kvůli obalu.. Přečetla jsem tři strany, odložila jí a ještě jsem na ní nenašla náladu... Tak teď ani nevím, jestli stojí za přečtení.. achjo. :X

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem právě kvůli obalu čekala hrozně moc. Byl takový... lákavý. Ale ten příběh v tom ke mně prostě nijak nepromluvil. Kdybych si měla znovu vybrat, určitě bych čas, který jsem nad ní strávila, věnovala jiné knize. ☺

      Vymazat
  2. To mě mrzí ... pokukovala jsem po ni, protože jsem ji viděla na instagramu a taky bych po ní asi sáhla kvůli obálce .... každopádně děkuju za recenzi! Ušetřila mi peníze na jinou - lepší!

    Michaela of GoldBook

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda,že jsem ti ušetřila penízky, čas a možná i nějaké zklamání.

      Vymazat
  3. Knihu jsem nečetla, ale možná bych se taky nechala nalákat obalem. Je to škoda, taky se mi párkrát stalo, že mě kniha vůbec nezaujala.
    Povídání nejen o kosmetice

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To chápu. Taky jsem to tak měla. Jen mě popostrčila i anotace no. Tak nevadí, příště to bude zase lepší. ☺

      Vymazat