By Klára: HORA MEZI NÁMI / KNIŽNÍ RECENZE

neděle 7. března 2021

HORA MEZI NÁMI / KNIŽNÍ RECENZE


 Ahojte! ☺

Po zhruba měsíci přicházím s novou knižní recenzí! Četba mě poslední dobou dost chytla, mám tu navíc spoustu knížek, které čekají na své přečtení, tak se jimi postupně „prokousávám“. Tentokrát mi prošla rukama kniha s názvem Hora mezi námi. Možná jste ji četli, možná jste o ní slyšeli nebo jste třeba viděli film. Nicméně pokud vás zajímá i můj názor a odpověď na otázku, jestli se tento příběh vyplatí přečíst, pokračujte dál! ☺
 
Název: Hora mezi námi

Autor: Charles Martin

Stránky: 323

Nakladatelství: Motto
 
Rok vydání: 2017
 
 


Moje anotace
 
Ben a Ashley se setkávají na letišti. Oba se vracejí domů, ke svým povinnostem, plánům a životům. Počasí letům ale nepřeje, přichází bouřka a všem cestujícím je oznámeno, že žádné letadlo už ten den nepoletí. Ben ale potřebuje domů, ke svým pacientům, a Ashley zase čeká svatba. Po jejich krátkém rozhovoru a několika minutách konverzace s pilotem soukromého malého letadla ale přece jen vzlétnou. Jejich letadlo se ale zřítí mezi hory, do zamrzlé sněhové pustiny. Když se Ben probere, zanalyzuje jejich zranění. Ashley není schopná chůze, jeho žebra budou pravděpodobně zlomená a jejich šance na záchranu a přežití jsou velmi malé. I tak se ale oba pokusí bojovat. V těch horách hledají nejen cestu k civilizaci, ale i sami k sobě a k sobě navzájem.


Moje hodnocení
 
Zhodnocení obálky nesmí na začátku chybět. Přebal výtisku, který mám já, je vytvořený na základě filmového zpracování. Sám o sobě se mi líbí, ale když si vzpomenu na samotný film, hodně to ten dojem kazí. Film jsem viděla nedávno a byla jsem opravdu zklamaná. Knihu jsem si zamilovala, jak se dočtete dále v této recenzi. Ale ten film naprosto zničil pointu celého příběhu. Nejen že změnil úplně celé poselství, vynechal dost důležité momenty, spojitosti, Benovy retrospektivní chvíle, ale on prohodil i hlavní role a udělal z hlavních hrdinů postavy s úplně odlišnými vlastnostmi. Detaily, které dávaly příběhu logiku a kouzlo samozřejmě chyběly. Film byl pro mě ve srovnání s knihou úplně o ničem. Společná byla jen havárie letadla. Ani profese postav nebyly zachované tak, jak v knize. Byla jsem hrozně zklamaná, opravdu. Každopádně tohle má být recenze na knihu, nikoliv na film, takže tohle mé (malé) rozhořčení můžeme opustit.
Jak už jsem nastínila, kniha se mi velmi líbila. Byl mi sympatický jak Ben, tak Ashley. Měli skvělé silné osobnosti, použila bych i slovo „uvědomělé“. Věděli, jaká je jejich situace a dokázali tu být jeden pro druhého, přestože se znali jen několik minut před odletem letadla, udržovat humor a naději. Tou hlavnější postavou byl Ben, který vás prostřednictvím některých kapitol vedl zpětně do svého života. I tyhle části knihy jsem si velmi užívala. Měly děj, samostatný příběh, i když se vplétaly do toho současného. Bylo to zkrátka moc dobře vymyšlené.
Kniha jako taková byla čtivá. Měla krásně vybalancované jednotlivé složky příběhu - boj o přežití, interakci mezi postavami, retrospektivní části. Ani jedno nepřevažovalo, krásně se to prolínalo a doplňovalo. Kniha zkrátka nebyla návodem, jak přežít mezi horami. Ani nevyprávěla detaily z Benovy minulosti den po dni. A ani se ve vás nesnažila vyvolat dojem, že mezi Ashley a Benem vzniká touha nebo nějaké pouto. Tenhle faktor byl pro mě opravdu důležitý.
Když se příběh blížil k závěru a dozvídali jste se ještě různé detaily (nejen) z Benova života, hltala jsem stránky ještě rychleji. A závěrečné prolnutí Benovy minulosti do současnosti bylo prostě úžasné. Ten moment se mi hrozně líbil.
Úplný konec knihy na mě byl možná až moc rychlý. Měla jsem maličko pocit, že to do knihy úplně nezapadá. Že ta nálada, ve které se kniha nesla, bez náznaků, úmyslů, bez většího důrazu na nějakou milostnou stránku se najednou trochu změnila. Posledních pár stránek se možná dalo vyřešit trošku jinak, nebo tam neudělat takový rychlý spád. Takhle to na mě neudělalo úplně dobrý dojem. Kdyby i ten konec tak nějak pomalu plynul, bylo by to podle mě mnohem lepší. Ale to je jen takový detail na několika posledních stránkách. Se zbytkem knihy jsem byla naprosto spokojená.


Hodnocení
 
Číselné hodnocení tady bude vysoké. Jak jste asi poznali, knihu jsem si zamilovala. Byla tam spousta momentů, kdy jsem se usmívala nebo byla napjatá a zvědavá. Přišlo mi to skvěle vymyšlené, napsané, vybalancované, čtivé, zábavné. Nebylo to zdlouhavé, plné popisů, nesmyslných odboček, ale zase to nebylo strohé. Mělo to spoustu detailů, které vytvořily krásný příběh.
Moje číselné hodnocení tak bude 8/10. ☺


Znáte tuto knihu? Četli jste ji? Nebo jste viděli film? ☺

K.

20 komentářů:

  1. Já jsem knihu nečetla a tento žánr jako knihy by mě ani moc nelákal, ale ráda bych viděla film :)

    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, ten film zrovna podle mě za moc nestojí. Ale je to samozřejmě na tobě. ☺

      Vymazat
  2. Film teda za mne nebyl nejlepší ale na druhou stranu ani nejhorší. Možná dám šanci knížce, ty jsou často mnohem lepší!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za mě byl film hrozný. Ale knížka za to opravdu stála, takže do té se být tebou pustím! ☺

      Vymazat
  3. Knihu jsem nečetl a neviděl jsem ani film. Literaturu si vybírám dle žánru a anotací, "krásné" obálky mě většinou spíš odradí, neb mám zkušenost "navrch huj a uvnitř fuj". Tato kniha by mě podle anotace a popisu nebavila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně, tomu naprosto rozumím! ☺
      Děkuji za komentář. ☺

      Vymazat
  4. Ja viděla jen film a ten mě moc nebavil, nevím jestli se překonám přečíst knížku po tom filmu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Film za moc nestál, ale knížce bych být tebou šanci určitě dala. Je to sto a jedna. ☺

      Vymazat
  5. To zní zajímavě, hned si přidávám knihu na seznam těch, co se chystám číst :) a od filmu se budu držet dál.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc ráda, že jsem ti mohla předat tip! ☺
      A to s tím filmem je za mě chytrý krok! :D

      Vymazat
  6. Kniha na mě působí jako skvělé čtení na sobotní dopoledne s hrnkem kávy, zapálenou svíčkou a zachumláním do deky. Díky za tip, myslím, že by se mi mohla moc líbit. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To rozhodně! Přeji příjemné čtení, pokud se do ní pustíš! ☺

      Vymazat
  7. Knihy - moje láska. A tuhle jsem nečetla......ale chystám se na ni.
    Film jsem viděla a moc se mi líbil.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak super, ať se ti líbí! ☺
      A jestli už ti svým příběhem stačil film, který je podle mě dost slabý, budeš z knihy nadšená! ☺

      Vymazat
  8. Viděla jsem film, který se mi tedy moc líbil 😊, ale knížku jsem nečetla. Moc velký knihomol nejsem 😅🙈.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to máme na filmové zpracování jiný názor. Ale naprosto respektuji ten tvůj. Děkuji za komentář! ☺

      Vymazat
  9. Film ani knížku jsem nečetla, nicméně mě podle tvého popisu celkem zaujala!:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě moc těší! Třeba si ji i přečteš. Stojí za to! ☺

      Vymazat
  10. Na filmu jsem myslím byla v kině, kdy vyšel a byl to za mě takový průměr.
    Na knihu pomrkávám už delší dobu, takže bych si ji ráda přečetla! :) Super recenze.

    Jsem Michaela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě nad knížkou už nepřemýšlej a pusť se do ní! Stojí za to! ☺
      A moc děkuju! ☺

      Vymazat