By Klára: VETERINÁŘKA

pondělí 26. září 2022

VETERINÁŘKA

 
 Ahojte! ☺

Teď v září jsem se s těmi články docela zase rozjela, že? Srpen byl v tomto směru takový mrtvější, odpočívala jsem nebo jsem chodila do práce a neměla jsem ani moc chuť psát. Teď jsem se ale rozhodla tak nějak dohnat resty a navíc jsem do psaní měla právě i chuť.
Během prázdnin jsem se dost věnovala i čtení, takže jsem za ty dva měsíce stihla přečíst čtyři knihy. Jasně, někdo tohle přečte za týden, ale mezi tyhle čtenáře já opravdu nepatřím. Pro mě je tohle „skóre“ opravdu úspěch. Na všechny čtyři knihy jsem se rozhodla sepsat recenze, které budou vycházet v takovém pořadí, v jakém jsem knihy opravdu četla. Tato je první z nich. ☺
 
 
Název: Veterinářka

Autor: Gilian Hicková

Stránky: 243

Nakladatelství: Jota
 
Rok vydání: 2019
 
 
 
 
Moje anotace
 
Mladá veterinářka Gilian se po absolvování veterinární školy vydává vstříc své práci na irský venkov. Na místo plné farmářů, kteří se většinou vůči veterináři ženského pohlaví nestaví zrovna přátelsky a otevřeně. Jsou k ní naopak spíše nedůvěřiví. Není se ale čemu divit, Gilian je v tomto oboru nováčkem, jeví se jako křehká žena a většinu zákroků provedla jen ve škole, pod dohledem zkušených vyučujících. Teď je ale za zády nemá. Musí se v tomto oboru postavit na vlastní nohy, zvednout hlavu a nasadit ostré lokty, kterými bude poznámky na svou osobu odrážet. Během toho všeho ještě musí získávat zkušenosti z veterinární praxe. Není toho ale na mladou ženu moc? Je vůbec možné v takovém prostředí a podmínkách přežít? Možná ano. Bude to ale chtít víc, než veterinářské znalosti. Bez humoru, pichlavých poznámek a špetky sarkasmu se Gilian mezi farmáři pravděpodobně neobejde.
 
 
Můj názor
 
Obálku bych zhodnotila jen velmi krátce. Působí na mě příjemně, je zapamatovatelná a přesně taková, jakou bych si k odlehčenému humornému dílu představila.
Styl psaní mi vyhovoval, kniha se četla dobře, lehce. Každá kapitola měla svůj malý příběh, při čemž každý ukazoval jiný úhel pohledu na veterinární praxi.
Myšlenka se mi líbila. A myslím, že lidem, kteří studují nějaký zdravotnický obor, se bude líbit také. Gilian popisuje pocity, které bude mít po absolvování zdravotnické školy každý student. Najednou na ně dolehne ta vlna zodpovědnosti, očekávání ale i podceňování okolí, všechny úkony najednou dostanou jiný ráz. Jako studentka zdravotnického oboru se do tohoto dokážu právě naplno vcítit, pocity, které měla Gilian, mě po studiu také neminou. Proto si myslím, že zejména zdravotnickým nováčkům se kniha bude líbit. Díky ní zjistí, že jsou jejich obavy normální a že je při přechodu do praxe měl každý. Naopak zdravotníci, kteří se v oboru pohybují déle, zabloudí ve vlastních vzpomínkách ke svým vlastním začátkům a třeba dojdou k pochopení nováčků, ke kterým pak budou přistupovat o to trpělivěji a empatičtěji. Nezdravotníci budou zase moci nahlédnout do zdravotnické (a je jedno jestli lidské či zvířecí) praxe a do hlav jejích vykonavatelů.
Ať už budete v kterékoliv kategorii, získáte krátké odlehčené dílo. Při představách jednotlivých situací se budete usmívat. A to je asi to, co se od této knihy očekává.
Moc se mi líbil také závěr. Celou tu knihu opravdu krásně uzavřel.
Přestože se mi líbí obálka, styl psaní mi taky seděl, myšlenka byla dobrá a u závěru jsem se usmívala od ucha k uchu, něco mi v knize asi trochu chybělo. Nějaký ten „šmrnc“, díky kterému by ve mně kniha zanechala nějakou stopu. Nechápejte mě špatně, jsem ráda, že jsem si knihu přečetla, na pláž je to určitě fajn oddechové dílo, ale asi bych potřebovala trochu větší jiskru, díky které by mě kniha víc vtáhla. Občas jsem měla takový pocit, že knihu čtu jen proto, abych něco četla a abych došla až na její konec. Což je něco, co u knížek nechci zažívat.
 
 
Hodnocení 
 
Suma sumárum, mít kniha větší „náboj“, hodnotila bych vysoko. Můj celkový dojem se ale odráží od mých pocitů při čtení, které zkrátka pokulhávaly. Všechny ty obecné věci byly fajn, od vzhledu, přes myšlenku až po styl psaní. Občas jsem se usmívala, vcítila jsem se do Gilian. Ale nějak mě to nezahřálo, nějak moc nepotěšilo, ty moje pocity byly takové ploché.
Číselně bych tedy knize dala nějakých 6/10.



Budu moc ráda, když mi dáte vědět, jestli knihu znáte, případně jestli jste ji četli. Ještě jsem ji v žádných diskuzích ani recenzích asi nezahlédla, tak by mě to zajímalo... ☺

Mějte se krásně!

K.

Žádné komentáře:

Okomentovat