By Klára: ZAKÁZANÉ OVOCE

středa 27. července 2022

ZAKÁZANÉ OVOCE


Ahojte! ☺

Je to teprve „pár dnů“ zpět, kdy jsem vydala poslední knižní recenzi. Ještě mi tu ale na stole zůstával jeden rest, který jsem dočítala během května a o který bych se s vámi dnes ráda podělila. Jedná se o knížku od autorky Jojo Moyesové, kterou má pravděpodobně většina z vás spojenou s dílem „Než jsem tě poznala“. My se ale dnes společně podíváme na jiný kousek z její tvorby. Na knihu Zakázané ovoce. Tak pojďme na to! ☺


Název: Zakázané ovoce

Autor: Jojo Moyesová

Stránky: 444

Nakladatelství: Ikar
 
Rok vydání: 2019




Moje anotace
 
Merham. Malé nenápadné klidné městečko. Tedy až do chvíle, než se do jednoho majestátního sídla nastěhuje podivná skupina lidí, která svým stylem oblékání, zábavy i soužití neomluvitelně narušuje uhlazenost a charakter celého městečka. Obyvatelé Merhamu si o nich špitají, jejich přítomnost je mnohy až pohoršuje. Výjimkou je mladá dívenka Lottie, kterou naopak celé osazenstvo onoho domu přitahuje. Dům, nesoucí jméno Arcadie, se po čase stává jejím tajným útočištěm, ve kterém si s jeho obyvateli vytváří přátelská pouta. Právě tato pouta jsou pak tím, co mladou Lottie udrží nad vodou, když se hluboce zamiluje do muže, kterého nemůže mít. Do muže, který je pro ni jako zakázané ovoce...
 
 
Můj názor
 
Začneme od obálky, jako obvykle. Abych byla upřímná, kdybych kteroukoliv z knih od Jojo Moyesové viděla na poličce v knihkupectví, prošla bych kolem ní bez povšimnutí. Obálky tohoto typu ke mně vůbec nepromlouvají, nelákají mě k tomu, abych výtisk vzala do ruky a přečetla si anotaci. Ano, uznávám, tohle provedení je v této době pro Jojo charakteristické. Pokud už jste navíc od této autorky něco četli a zjistili jste, že je to dobrá spisovatelka, naopak pro vás tyhle obálky budou nepřehlédnutelné a budou na vás volat. Když je uvidíte z dálky, budete naprosto přesně vědět, od koho kniha je a jaký typ příběhu a styl vypravování vás v ní čeká. Což je určitě skvělá vlastnost. Nicméně pokud bych tuto knihu nedostala a neměla bych tak možnost si něco od Jojo přečíst, dál bych všechny její příběhy přecházela, protože by ke mně na první pohled jednoduše nepromluvily. Naštěstí je tato moje barikáda již prolomena. Ráda bych vám touto recenzí lehce narušila i tu vaši, pokud k vám tento typ obálek také nepromlouvá.
Příběh totiž opravdu stojí za to. Skrývá v sobě tolik myšlenek a míst, na kterých se můžete zamyslet a nechat se unést do svých vlastních vzpomínek či představ. Kniha vám odkryje nejrůznější typy vztahů, lidké pocity, vnímání lásky, ukáže vám ale také odvrácené strany partnerství a problémy, které se v nich vyskytují. Prožijete s ní konce i nové začátky. A najdete v ní tolik osudů, příběhů, myšlenek a pocitů různých postav, do kterých se můžete vžít a z jejichž kroků se můžete i poučit. Kniha je toho opravdu plná.
Je tedy ale poměrně dlouhá. Má přes 440 stran, i když na to vůbec nevypadá. Jedná se o paperback s tak jemnými stránkami, že jsem měla pocit, že budu číst maximálně tři sta stránkový příběh. Ale ne, opravdu jde o mnohem více stran. K tomu bych chtěla jen dodat, že by podle mě ta knížka klidně mohla mít těch stran méně. Místy jsem totiž měla pocit, že se příběh začínal trošku táhnout. V některých částech mě to moc nebavilo a do čtení jsem se musela trochu kopat, ale nebylo to tak často, aby to nějak ubralo na kvalitě příběhu, to vůbec ne.
Děj je rozdělen do dvou období. První část knihy se odehrává v době, kdy je Lottie mladé nešťastně zamilované děvče. V druhé části se do Merhamu vracíme o padesát let později, kdy je z mladé slečny už starší dáma. Osobně jsem si myslela, že budu číst příběh stále té mladé Lottie, že půjde spíš o plošší a předvídatelný příběh zakázané mladé lásky. Omyl. S mladou Lottie jsem strávila pouze sto osmdesát stran, zbytek knihy se odehrává o těch padesát let později. Ten přelom je v knize opravdu hodně vidět. Působilo to tak, jako byste první část knihy prostě odstřihli. Nejprve jsem vůbec nechápala, kde jsem se to ocitla, kdo jsou ty nové postavy, proč tam jsou a jak souvisí s předchozí částí příběhu. Byla jsem z toho opravdu hodně zmatená. Najednou jsem měla pocit, že čtu úplně jiný příběh, jsem v jiné době, v jiném místě a s jinými postavami. Docela mě to zaskočilo, protože jsem si zvykla na styl života před těmi padesáti lety a líbil se mi. A teď jsem byla prostě vhozena úplně jinam... Ale četla jsem dál, samozřejmě. A jak už asi čekáte, postupem času se ty dvě části propletly a vytvořila se nová vývojová linka, která spojila všechny postavy a jejich životy v jeden příběh.
Nerada jsem se loučila s mladou Lottie a dobou, ve které žila. Když mi došlo, že už se zpátky v příběhu nevrátím, mrzelo mě to. Takhle zpětně ale vidím, že kdyby se v té době zůstalo, příběh by neměl takovou nepředvídatelnost a prostor se rozvinout, jako měl po té časové prodlevě. Ta druhá část je totiž opravdu obsáhlá a nabídne vám toho tolik! Tolik životních příběhů, tolik myšlenek, emocí, uvědomění, poučení, různé kličky a odbočky, pak zase návraty zpět... Je tam toho opravdu plno.
A konec? V tuto chvíli musím říct, že byl skvěle zvolený. Ale v době, kdy jsem knihu dočetla, jsem si řekla: „A to je všechno? Takhle to skončí?“ Byla jsem z toho opět zmatená a možná až taková smutná, že to vlastně nedopadlo tak, jak jsem si myslela. S odstupem času ale vidím, jak byl ten závěr knihy vlastně skvělý. Byl uzavřený i otevřený a smutný i šťastný zároveň. Rozhodně nebyl převídatelný a laciný. Jednoduše krásně podtrhnul celý příběh, dodal mu na originalitě a nezadupal jej svou plochostí do země. Byl prostě přesně takový, jaký si kniha zasloužila.
 
 
Hodnocení

Podle mě tahle knížka určitě stojí za přečtení. Působí lidsky a „ze života“, docela dobře se čte, má v sobě plno věcí, které si z ní můžete vzít. Příběh není vůbec plochý, ja krásně propracovaný a rozmanitý, za mě je opravdu povedený.
Není to tedy kniha na deset bodů, nepromlouvala ke mně obálka a párkrát jsem se musela ke čtení kopnout, ale rozhodně je to dobrá kniha, na kterou byste měli mrknout. 
A číselné hodnocení 7/10 je podle mě tak akorát. ☺



Budu moc ráda, když mi dáte vědět, jestli jste četli nějaké dílo od této autorky, případně jaké a jak se vám líbilo. Ať vím, po čem třeba sáhnout příště! ☺

K.

2 komentáře:

  1. Od autorky jsem četla zatím jen tuto knihu, ze začátku jsem se musela ke čtení hodně přemlouvat, pak se to ale zlomilo a já se naopak nemohla od knížky odtrhnout :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto to chápu! ❤️
      Děkuji za zpětnou vazbu. 😊

      Vymazat